حمله به قطر قانون(Qualitative Military Edge - QME) حفظ برتری اسرائیل😇 در قراردادهای تسلیحاتی آمریکا
آمریکا ، یکی از شهرستان های اسرائیل است {اشتباه نکنید ، اسرائیل ایالت آمریکا نیست 🧐} و روسای جمهور آمریکا ، بردگان بی اراده در برابر اسرائیل هستند
آن ها در همه احوال ، اصل را بر حفظ منافع اسرائیل می دانند و در تعارض بین منافع هرکشوری با اسرائیل؛ در هر زمینه سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، ورزشی و ... باید و مکلف هستند تا منافع اسرائیل را در اولویت داشته باشند
حتی در مورد تعارض بین منافع آمریکا با منافع اسرائیل ؟!! اولویت با منافع اسرائیل است
این روش از 100 سال پیش (و پیش از تولد نامشروع اسرائیل) ، وجود داشته و دارد 👺
بنا بر این ، در فروش سلاح به ابلهانی 🐒 در جهان {که در توهم حفاظت با این سلاح ها هستند} ، شرط اساسی حفظ منافع اسرائیل، بوده و هست و خواهد بود
✍ متن کاملی به قلم آقای دکتر سجادی پناه را بخوانید «حمله به قطر و قانون فراموششدهای که همهچیز را توضیح میدهد»
گاهی لازم است گردوغبار از روی قوانین خاکخورده واشنگتن بگیریم تا بفهمیم چرا هر معادله امنیتی در خاورمیانه، دیر یا زود، به ضرر ملتهای عرب تمام میشود. یکی از این قوانین، «قانون همکاری امنیتی پیشرفته آمریکا–اسرائیل» (2012) است؛ قانونی که به واشنگتن حکم میدهد هر معامله تسلیحاتی در خاورمیانه را از منظر حفظ برتری نظامی کیفی اسرائیل (QME) ارزیابی کند.
*جزئیات قانون QME*
این قانون در 27 ژوئیه 2012 تصویب شده است. طبق آن، آمریکا موظف است که در هر معامله دفاعی یا تسلیحاتی بزرگ، تضمین کند که برتری کیفی نظامی اسرائیل حفظ میشود.
قانون همچنین اجازه میدهد که تسلیحات پیشرفته، مشارکت تکنولوژیک، آموزش نظامی مشترک، و بودجه نظامی مستقیم (سالانه سه و نیم میلیارد دلار) به اسرائیل تخصیص یابد تا برتریاش در منطقه تثبیت شود. یعنی حتی اگر تمام شیخنشینهای خلیج فارس میلیاردها دلار خرج کنند و آسمان منطقه را با جنگنده و سامانه پدافندی پر کنند، باز هم اسرائیل باید یک سر و گردن از همه جلوتر باشد. این اصل فقط یک توصیه نیست؛ یک قانون فدرال است که رئیسجمهور آمریکا را موظف میکند قبل از هر معامله تسلیحاتی در خاورمیانه به کنگره تضمین بدهد که «برتری اسرائیل محفوظ میماند».
*شواهد میدانی: *
مثال F-35: اسرائیل نخستین کشوری در خاورمیانه بود که جنگنده نسل پنج F-35 را دریافت کرد؛ حتی پیش از برخی متحدان ناتو. نسخهای که تحویل اسرائیل شد (F-35I Adir) بهطور ویژه بومیسازی شد و قابلیتهای نرمافزاری اختصاصی دارد؛ چیزی که در نسخههای پیشنهادی به امارات و عربستان عمداً حذف شد.
مثال سامانههای دفاعی: وقتی قطر و عربستان سامانههای پاتریوت و THAAD خریدند، واشنگتن پیش از فروش گزارش رسمی به کنگره داد تا مطمئن شود این قراردادها برتری اسرائیل را خدشهدار نمیکند.
در ادامه همین مطلب دو مقاله را نیز بخوانید
مقاله ✅ جزئیات حق وتوی آمریکا به رژیم صهیونیستی برای فروش سلاح به اعراب
مقاله ✅ آیا QME می تواند رژیم اسرائیل را در برابر تهدیدات منطقه ای ایمن سازد؟
*متن کامل را در آدرس زیر 👇👇👇 ببینید*
سجادی پناه 20 شهریور 1404

حمله به قطر و قانون فراموش شده ای که همه چیز را توضیح می دهد

گاهی لازم است گردوغبار از روی قوانین خاک خورده واشنگتن بگیریم تا بفهمیم چرا هر معادله امنیتی در خاورمیانه، دیر یا زود، به ضرر ملت های عرب تمام می شود. یکی از این قوانین، «قانون همکاری امنیتی پیشرفته آمریکا–اسرائیل» (2012) است؛ قانونی که به واشنگتن حکم می دهد هر معامله تسلیحاتی در خاورمیانه را از منظر حفظ برتری نظامی کیفی اسرائیل (QME) ارزیابی کند.
جزئیات قانون QME
این قانون در 27 ژوئیه 2012 تصویب شده است. طبق آن، آمریکا موظف است که در هر معامله دفاعی یا تسلیحاتی بزرگ، تضمین کند که برتری کیفی نظامی اسرائیل حفظ می شود.
قانون همچنین اجازه می دهد که تسلیحات پیشرفته، مشارکت تکنولوژیک، آموزش نظامی مشترک، و بودجه نظامی مستقیم (سالانه سه و نیم میلیارد دلار) به اسرائیل تخصیص یابد تا برتری اش در منطقه تثبیت شود. یعنی حتی اگر تمام شیخ نشین های خلیج فارس میلیاردها دلار خرج کنند و آسمان منطقه را با جنگنده و سامانه پدافندی پر کنند، باز هم اسرائیل باید یک سر و گردن از همه جلوتر باشد. این اصل فقط یک توصیه نیست؛ یک قانون فدرال است که رئیس جمهور آمریکا را موظف می کند قبل از هر معامله تسلیحاتی در خاورمیانه به کنگره تضمین بدهد که «برتری اسرائیل محفوظ می ماند».
شواهد میدانی:
مثال F-35: اسرائیل نخستین کشوری در خاورمیانه بود که جنگنده نسل پنج F-35 را دریافت کرد؛ حتی پیش از برخی متحدان ناتو. نسخه ای که تحویل اسرائیل شد ( F-35I Adir ) به طور ویژه بومی سازی شد و قابلیت های نرم افزاری اختصاصی دارد؛ چیزی که در نسخه های پیشنهادی به امارات و عربستان عمداً حذف شد.
مثال سامانه های دفاعی: وقتی قطر و عربستان سامانه های پاتریوت و THAAD خریدند، واشنگتن پیش از فروش گزارش رسمی به کنگره داد تا مطمئن شود این قراردادها برتری اسرائیل را خدشه دار نمی کند.
نتیجه روشن است
هر جنگ احتمالی در منطقه از پیش مهندسی شده است: اسرائیل نه تنها می داند که رقبایش جنگنده مشابه ندارند، بلکه اگر هم داشته باشند، سطح عملیاتی آنها عمداً پایین تر نگه داشته شده است. علاوه بر این، سالانه 3٫8 میلیارد دلار کمک نظامی مستقیم از بودجه مالیات دهندگان آمریکایی به اسرائیل سرازیر می شود تا همین برتری تثبیت شود — و هزینه این «برتری دائمی» را هم خود اسرائیل نمی پردازد.
این قانون را باید بارها و بارها مرور کرد تا فهمید چرا موازنه قدرت در خاورمیانه همواره به یک سمت کج است. هرگاه صدای اعتراض از جهان عرب بلند می شود، واشنگتن چند قرارداد اسلحه روی میز می گذارد تا رضایت موقت بخرد، اما نسخه های فروخته شده «دست دوم» هستند و برتری واقعی در تل آویو می ماند.
بازخوانی پیام برای دوحه
قطر: بیش از 9 میلیارد دلار برای خرید تسلیحات از آمریکا از سال 2001 هزینه کرده است و حدود 1 میلیارد دلار برای ایجاد پایگاه نظامی آمریکایی در خاک خود. اخیراً معامله ای نزدیک به 2 میلیارد دلار برای خرید 8 پهپاد MQ-9B Predator به تصویب موقتی رسیده است.
عربستان سعودی: یک قرارداد بزرگ به ارزش تقریباً 142 میلیارد دلار با ایالات متحده در می 2025 امضا کرده است که شامل فروش سیستم های دفاع هوایی، فناوری های فضایی و دیگر تجهیزات سنگین است.
چرا این اعداد مهم اند؟
این ارقام نشان می دهند که حتی وقتی کشورهای عربی میلیاردها دلار هزینه می کنند، سهم آن ها در دریافت تسلیحات پیشرفته (چه از نظر فناوری و چه از نظر سطح عملیاتی) محدود است؛ یعنی قطر خیال می کرد با خرید میلیاردی تسلیحات از آمریکا «مصون» شده است. حمله اخیر اسرائیل نشان داد آنچه خریده، چتری مشروط بوده، نه سپری واقعی. روزی که جنگنده های اسرائیلی بر فراز دوحه ظاهر شدند، همان چتر کنار رفت و معادله واقعی قدرت آشکار شد.
من همان زمان، در دوره سفر ترامپ به خاورمیانه و قرارداد چندصد میلیارد دلاری فروش تسلیحات، پرده از این قانون برداشتم و به سران عرب هشدار دادم که این خریدها امنیت نمی آورند؛ بلکه برتری اسرائیل را قانونی تر می کنند. امروز حمله اسرائیل به قطر، سند زنده آن هشدار است — و شاید وقت بازخوانی دوباره این پیام فرارسیده باشد.
مجید سجادی پناه 35 بازدید کدخبر: 4012 تاریخ: 20 شهریور 1404
منبع : سایت دکتر مجید سجادی پناه
https://fesadnews.ir/حمله-به-قطر-و-قانون-فراموششدهای-که-ه/
14 مهر 1399، 10:47
با رصد رسانه ها مشخص شد؛
جزئیات حق وتوی آمریکا به رژیم صهیونیستی برای فروش سلاح به اعراب

بعد از اعلام ارائه پیش نویس قانون حق وتوی آمریکا به رژیم صهیونیستی رسانه ها به انتشار جزئیات این امتیاز ویژه پرداخته اند.
به گزارش خبرگزاری مهر ، روزنامه های جروزالیم پست و تایمز اسرائیل درباره پیش نویس قانونی که به کنگره آمریکا ارائه شده تا در فروش تسلیحات و جنگنده های ساخت آمریکا به کشورهای خاورمیانه، نظر رژیم صهیونیستی را ملاک قرار دهد، نوشته اند : تصویب این قانون به مفهوم قائل شدن «حق وتو » برای اسرائیل است.
این قانون در صورت تصویب، رؤسای جمهوری آمریکا را ملزم می کند که پیش از موافقت با فروش هر نوع جنگ افزار آمریکایی به هر کشوری در خاورمیانه، با رژیم صهیونیستی مشورت کنند تا برتری نظامی تل آویو به مخاطره نیفتد.
در حال حاضر قانونی در کنگره آمریکا وجود دارد با نام «برتری کیفی نظامی» (QME) که بعد از جنگ سال 1973 میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی، تضمین کرده که برتری نظامی و هوایی اسرائیل در خاورمیانه در هر نوع معاملات تسلیحاتی آمریکا با دولت های عرب، حتی دولت های عربی هم پیمان و هم راستا با آمریکا، باید حفظ شود.
این قانون در صورت تصویب، رؤسای جمهوری آمریکا را ملزم می کند که پیش از موافقت با فروش هر نوع جنگ افزار آمریکایی به هر کشوری در خاورمیانه، با رژیم صهیونیستی مشورت کنند تا برتری نظامی تل آویو به مخاطره نیفتد
اما در حالی که بر اساس قانون موجود، تا حالا نظر کنگره در خصوص حفظ برتری نظامی اسرائیل ملاک تصویب معاملات تسلیحاتی آمریکا با کشورهای خاورمیانه بوده، در قانون جدید، نظر کابینه رژیم صهیونیستی ملاک خواهد بود.
دفتر «برد اشنایدر» عضو مجلس نمایندگان آمریکا که مبتکر تنظیم پیش نویس این قانون است، در بیانیه ای نوشت که در مورد فروش جنگ افزار آمریکایی به کشورهای خاورمیانه، کسب اطمینان از حفظ برتری نظامی اسرائیل ضروری است.
غیر از اشنایدر، «آلن لوریا » از ویرجینیا، «مکس روز» از نیویورک، «جاش گوتیه مر» از نیوجرسی، «تد دویچ» و «دبی واسرمن - شولتز» از فلوریدا برای تصویب این قانون کوشش می کنند.
روزنامه های جروزالیم پست و تایمز اسرائیل ابراز اطمینان کرده اند که افزون بر نمایندگان یاد شده که اکثراً دموکرات و یهودی هستند، تصویب این قانون از پشتیبانی جمهوریخواهان در کنگره نیز برخوردار است.
اتحاد نظر فراحزبی بر سر پیش نویس این قانون و ادامه حمایت یک دست آنها از رژیم صهیونیستی در حالی است که اختلافات جمهوریخواهان و دموکرات ها بر سر مسائل مختلف داخلی و خارجی هم در کنگره و هم در صحنه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تشدید شده است.
آیپک ، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، از تدبیر جدید کنگره برای اطمینان یافتن از حفظ برتری نظامی رژیم صهیونیستی نسبت به سایر کشورهای خاورمیانه، حمایت کرده است.
به گزارش رسانه های صهیونیستی، اهمیت زمانی ارائه این قانون به کنگره، نزدیک بودن موعد معامله احتمالی میان آمریکا با امارات متحده عربی برای فروش جنگنده های اف 35 آمریکایی به ارتش امارات است.
به گزارش رسانه های صهیونیستی، اهمیت زمانی ارائه این قانون به کنگره، نزدیک بودن موعد معامله احتمالی میان آمریکا با امارات متحده عربی برای فروش جنگنده های اف 35 آمریکایی به ارتش امارات است
« واسرمن شولتز» نماینده کنگره، ماه گذشته گفته بود که قابلیت های منحصر به فرد اف 35 باید برای استفاده اسرائیل محفوظ باشد.
با وجود توافق اخیر امارات و بحرین با تل آویو بر سر عادی سازی روابط، مقامات تل آویو بارها در دو ماه اخیر با معامله یادشده میان آمریکا- امارات آشکارا مخالفت کرده اند.
اما دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، روز 25 شهریور در مراسم امضای توافق تاریخی سازش میان امارات و رژیم صهیونیستی، در حضور نتانیاهو در کاخ سفید، به خبرنگاران گفت که معامله با امارات «می تواند به آسانی» انجام شود. گفته می شود آذرماه برای نهایی کردن این معامله درنظر گرفته شده است.
امارات گفته است که کشورش با رژیم صهیونیستی سازش کرده و به همین دلیل تل آویو نباید نگران باشد. این در حالی است که حتی در صورت نهایی شدن این معامله، امارات باید تا سال های دیگر برای گرفتن نخستین فروند از جنگنده های اف 35 صبور باشد.
کد خبر 5040480
عبدالحمید بیاتی
منبع : خبرگزاری مهر
https://www.mehrnews.com/news/5040480
10:45 - 1404/04/11
کد خبر: 209949
آیا QME می تواند رژیم اسرائیل را در برابر تهدیدات منطقه ای ایمن سازد؟
آمریکا پشت صحنه اسرائیل
طبق تعریف رسمی، QME عبارت است از: «توانایی اسرائیل برای مقابله موفق با هرگونه تهدید متعارف از سوی هر ائتلافِ کشور ها، سازمان ها یا بازیگران غیردولتی در منطقه، با اتکا به فناوری برتر نظامی، آموزش پیشرفته، راهبرد های عملیاتی کارآمد و سامانه های تسلیحاتی با کیفیت بالا.» این برتری صرفاً کمی نیست بلکه بر کیفیت، نوآوری و فناوری برتر تأکید دارد.
ناعمه اصفهانیان؛ وقایع اسرائیلیه: برتری نظامی کیفی اسرائیل (Qualitative Military Edge - QME) مفهومی استراتژیک است که سیاست امنیتی ایالات متحده و رژیم اسرائیل را طی دهه های اخیر شکل داده است. بر اساس مصوبات کنگره آمریکا، ایالات متحده متعهد است که از حفظ این برتری رژیم اسرائیل نسبت به سایر کشور های غرب آسیا اطمینان حاصل کند تا رژیم بتواند در برابر هرگونه تهدید موجودیتی از خود دفاع کند. این اصل ابتدا به صورت غیررسمی در دهه های 1960 و 1970 مطرح شد، اما بعد ها به یک قانون رسمی ایالات متحده تبدیل شد.
QME چیست؟
طبق تعریف رسمی، QME عبارت است از: «توانایی اسرائیل برای مقابله موفق با هرگونه تهدید متعارف از سوی هر ائتلافِ کشور ها، سازمان ها یا بازیگران غیردولتی در منطقه، با اتکا به فناوری برتر نظامی، آموزش پیشرفته، راهبرد های عملیاتی کارآمد و سامانه های تسلیحاتی با کیفیت بالا.» این برتری صرفاً کمی نیست بلکه بر کیفیت، نوآوری و فناوری برتر تأکید دارد.
ریشه های حقوقی و سیاسی QME
در جریان جنگ 1967 و به ویژه پس از جنگ یوم کیپور (1973)، آمریکا کمک های نظامی خود به رژیم اسرائیل را افزایش داد تا از شکست آن در برابر ائتلاف عربی جلوگیری کند. در این دوره، اصل حفظ برتری نظامی کیفی رژیم به عنوان یک دکترین نانوشته در سیاست خارجی آمریکا شکل گرفت. در سال های 1980، به ویژه پس از فروش تسلیحات پیشرفته آمریکایی به عربستان (مثل هواپیما های F-15)، لابی اسرائیل در آمریکا تلاش کرد تا تضمین هایی از کنگره بگیرد. دولت ریگان به دولت عبری قول داد که در صورت فروش سلاح های پیشرفته به کشور های عربی، آمریکا سلاح های پیشرفته تر یا بیشتر در اختیار رژیم اسرائیل قرار دهد تا QME حفظ شود. در سال 2008، کنگره ایالات متحده با تصویب قانونی، دولت آمریکا را به صورت قانونی ملزم کرد تا برتری نظامی کیفی رژیم اسرائیل را حفظ کند. این قانون ایجاب می کند که هرگونه فروش تسلیحات پیشرفته به کشور های منطقه با در نظر گرفتن QME انجام شود و وزارت دفاع آمریکا موظف است به صورت دوره ای گزارشی به کنگره ارائه دهد که ثابت کند این اصل نقض نمی شود.
اجزای کلیدی QME از منظر قانون
با در نظر گرفتن تعریف برتری کیفی که به معنای توانایی شکست تهدیدات نظامی با تلفات محدود؛ شامل تجهیزات، ارتباطات و C4ISR است، بخش بعدی مشورت است، به این معنا که رئیس جمهور آمریکا باید پیش از صدور گواهی فروش به کشور های منطقه، با رژیم اسرائیل مشورت کند. سپس هر درخواست فروش تسلیحات باید ظرف 60 روز با گزارش به کنگره، ارزیابی شود و فروش ها فقط در صورت پایداری QME امکان پذیر اند. (شامل گزارش ارزیابی تأثیر برتری اسرائیل). درنهایت هر چند سال یک بار باید تأیید شود که رژیم اسرائیل همچنان برتری کیفی دارد.
مؤلفه های عملی QME اسرائیل
تسلیح رژیم به سامانه های برتر مانند جنگنده های نسل پنجم مانند اف-35 آی و سامانه های دفاع موشکی چندلایه شامل گنبد آهنین، فلاخن داوود، پیکان و تاد، ایجاد برتری اطلاعاتی و سایبری مانند شبکه های گسترده جمع آوری اطلاعات انسانی و الکترونیکی و توانمندی های پیشرفته جنگ سایبری (مانند عملیات Stuxnet)، آموزش نیرو های ویژه با استاندارد های بسیار بالا و آموزش دکترین عملیات مشترک با اتکای بالا به مانور، سرعت و غافلگیری و در نهایت حمایت مالی و فنی آمریکا در قالب کمک های نظامی سالانه بیش از 3.8 میلیارد دلار و انتقال فناوری های حساس نظامی و همکاری های پژوهشی، از بخش های مختلف مؤلفه های عملی QME هستند.
نقش QME در توازن قدرت منطقه ای
QME به رژیم اسرائیل امکان می دهد تا با تهدیدات از سوی بازیگرانی چون ایران، حزب الله، حماس و حتی ائتلاف های عربی مقابله کند. بازدارندگی گسترده رژیم اسرائیل نه تنها مبتنی بر قابلیت انجام عملیات نظامی دقیق و پرقدرت است، بلکه بر تصور توان پاسخ قاطع، سریع و مخرب متکی است. دشمنان بالقوه می دانند که اقدام نظامی علیه رژیم می تواند منجر به واکنش نظامی شدید و خسارت بار شود؛ از جمله حملات پیشدستانه هوایی، عملیات ویژه برون مرزی، حملات سایبری تخریبی و نابودی زیرساخت های حیاتی دشمن.
همچنین ساختار چندلایه دفاع موشکی رژیم اسرائیل، با پوشش انواع تهدیدات از راکت های کوتاه برد گرفته تا موشک های بالستیک دوربرد، عنصر کلیدی در بازدارندگی به شمار می رود. علاوه بر آن، همکاری اطلاعاتی با آمریکا و متحدان غربی نیز منجر به ارتقای چشمگیر قابلیت کشف و خنثی سازی تهدیدات پیش از تحقق عملی آن ها شده است. این توان بازدارندگی به رژیم عبری اجازه می دهد تا در معادلات منطقه ای از موضع قدرت وارد شود و حاشیه امنیت استراتژیک خود را حفظ کند. از منظر روان شناختی نیز بازدارندگی گسترده مبتنی بر القای هزینه های سنگین به طرف مقابل است؛ به طوری که نه تنها محاسبه سود نظامی برای دشمنان بی ثمر شود، بلکه احتمال پاسخ نامتقارن رژیم اسرائیل نیز آنان را در اتخاذ هرگونه تصمیم هجومی مردد سازد.
از سوی دیگر برخی تحلیل گران معتقدند QME به دلیل تضمین امنیت رژیم اسرائیل، باعث کنترل نسبی مسابقه تسلیحاتی در منطقه شده است. اما در مقابل، منتقدان بر این باورند که این سیاست باعث انباشت گسترده تسلیحات در منطقه و تقویت شکاف نظامی شده است. همچنین برخورداری رژیم اسرائیل از QME، با اثرگذاری در مذاکرات سیاسی، ابزار چانه زنی مهمی در مذاکرات صلح، تعامل با دولت های عربی و مدیریت بحران های منطقه ای برای این رژیم فراهم کرده است.
ابعاد حقوق بین الملل QME
سیاست QME در چهارچوب حقوق بین الملل موضوع مناقشه است. منتقدان این سیاست را ناقض اصل توازن تسلیحاتی در منطقه و مانعی در مسیر امنیت جمعی می دانند. اصل برابری حاکمیتی ایجاب می کند که هیچ کشوری به شکل ساختاری در موقعیت برتری مطلق نظامی نسبت به دیگر کشور ها تثبیت نشود. بخشی از راهبرد حفظ QME بر کنترل شدید سرزمین های اشغالی استوار است که منجر به انسداد اقتصادی غزه، محدودیت در دسترسی به آب، برق، دارو و تردد انسانی می شود و مصداق مجازات جمعی و ناقض حقوق بنیادین مندرج در میثاق حقوق اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل تلقی می گردد. همچنین تداوم ارسال تسلیحات پیشرفته به رژیم صهیونیستی، آن هم در شرایط اشغال سرزمین های فلسطینی و استمرار مخاصمات مسلحانه و نقض قطعنامه های شورای امنیت تلقی می شود. بسیاری از کشور های منطقه از جمله ایران، سوریه و لبنان این سیاست را ابزاری برای تداوم برتری نامشروع نظامی رژیم اسرائیل و تشویق به تداوم سیاست های توسعه طلبانه می دانند که می تواند ثبات منطقه را تهدید کند.
پیامد های QME برای محور مقاومت
محور مقاومت در مواجهه با QME رژیم اسرائیل راهبرد هایی متنوع اتخاذ کرده است. ازجمله می توان به توسعه گسترده سامانه های موشکی دقیق و راکت های دوربرد برای ایجاد بازدارندگی متقابل غیرمتقارن، پیشرفت در فناوری پهپاد های هجومی و شناسایی، گسترش توانمندی های جنگ سایبری و عملیات اطلاعاتی پیچیده و تعمیق شبکه های نیابتی در مناطق پیرامونی رژیم اسرائیل جهت افزایش فشار از جبهات متعدد اشاره کرد. با وجود QME اسرائیل، محور مقاومت در حال تقویت دکترین «اشباع دفاعی» است؛ بدین معنا که در صورت وقوع جنگ، حجم بالای پرتابه ها، پهپاد ها و حملات همزمان بتواند سامانه های دفاعی رژیم را از کارایی بیندازد و برتری کیفی رژیم عبری را به چالش بکشد.
سناریو های آینده در صورت تغییر سیاست آمریکا
اگر ایالات متحده در آینده بنا به تغییرات سیاسی داخلی یا تغییر اولویت های راهبردی جهانی از سیاست سنتی حفظ QME اسرائیل عدول کند، چند سناریو قابل تصور است: افزایش مسابقه تسلیحاتی منطقه ای که در رأس آن کشور های عربی خلیج فارس به سرعت به دنبال توسعه صنایع دفاعی و واردات تسلیحات پیشرفته خواهند رفت تا موازنه جدیدی با رژیم اسرائیل برقرار کنند. از سوی دیگر کاهش برتری قطعی رژیم، فرصت بهبود توان بازدارندگی محور مقاومت را فراهم می آورد و ممکن است محاسبات تهاجمی دولت عبری را محدود کند. دور از انتظار نخواهد بود که در صورت تضعیف حمایت آمریکا، رژیم ممکن است همکاری های راهبردی با شرکای آسیایی برای جبران شکاف فناوری گسترش دهد. همچنین کاهش اطمینان راهبردی رژیم اسرائیل نسبت به پشتیبانی آمریکا می تواند منجر به افزایش رفتار های تهاجمی پیشدستانه رژیم برای بازگرداندن بازدارندگی شود که خود ریسک درگیری های بزرگ منطقه ای را افزایش می دهد.
سخن پایانی
QME همچنان رکن محوری راهبرد امنیت ملی رژیم اسرائیل و سیاست خاورمیانه ای ایالات متحده باقی مانده است. اما پیچیدگی های حقوقی، تحول فناوری های نامتقارن، تقویت تدریجی محور مقاومت و امکان تغییر سیاست خارجی آمریکا عواملی هستند که می توانند در سال های آینده ساختار این برتری کیفی را دستخوش تغییرات اساسی کنند. آینده امنیت غرب آسیا بیش از هر زمان به پویایی این معادله وابسته خواهد بود.
منبع :
https://farhikhtegandaily.com/amp/209949
تذکر : نقل از رسانه های دیگر ، به معنای تایید محتوای آن ها نیست ، صرفا جهت مستند بودن مطالب است
برخی از تصاویر در کروم یا فایر فاکس دیده نمی شود ، اگر تصویری را ندیدید ، بروزر دیگر را آزمایش کنید + نوشته شده در پنجشنبه بیستم شهریور ۱۴۰۴ ساعت 13:45 توسط مدیر |